Contact persons for students
Below is an overview of the contact persons in the administration and all aspects of study organisation.
Personal counselling services are available in the Infothek under Counselling
Study and examination administration
The study and examination administration is divided into three offices within the administration of the Trossingen University of Music. Please find out who is responsible for your enquiry and contact the relevant member of staff directly. You can find out who is responsible for which degree programme here.
Your contact person in room 245: Alla Becker
Area of responsibility: Teacher training programmes (BG+MG)
- Information on examinations
- Exam registration and organisation
- Orientation internship
- School internship semester
- Preparation of transcripts of records
- Preparation and issue of final documents
Opening hours: Tue-Thu: 09.00-11.30 hrs
Your contact persons in room 242: Sabine Gurndin and Diana Bezera
Responsibilities: All degree programmes (BA, MA, KE)with the exception of the teaching degree
- Final and module examinations
- Exam registration and organisation
- Notification of illness during examinations
- Information on examinations
- Information on course content
- Recognition of external study achievements
- Credit transfer and recognition
- Creation of transcripts of records
- Creation and issue of final documents
- Certification of certificates
Opening hours: Mon-Fri: 09.00-11.30 & Mon, Wed, Thu: 13.30-15.30
Your contact person in room 243: Claudia Rzepka
- Administration HiSinOne
- Study information
- Study programme marketing
- QM in studies and teaching
- Statistic
- Promotion and Habilitation
- Fees
Opening hours: N.N.
Your contact persons in room 244:Birgit Remete and Kathrin Gremer
- Entrance examinations
- Enrolment, re-registration, de-registration and other matters
- Study certificates
- Leave of absence, exemption, extension and change of teacher
- Chip cards / student ID cards
- Student records
- Change of address
- Guest students - Youth class - Contact studies
- Advice on tuition fees, tuition fees, applications for exemption
- Study information (websites and web portals)
- Class lists
Opening hours: Mon-Fri: 09.00-11.30 & Mon, Wed, Thu: 13.30-15.30
Responsibilities of the International Office:
- Advising and support for students who are interested in a stay abroad (study or internship).
- Scholarships for studying abroad
- Advising and support for exchange students in Trossingen
- Scholarhips to study at the Trossingen University of Music (including information about BaföG)
Your Point of Contact in Room 243:
- Prof. Ingo Dannhorn (Coordinator of the University for ERASMUS and USA exchanges)
- Shirin Seiter (Substitute organizer of international exchanges and student support) international(at)mh-trossingen.de
Zuständigkeiten des International Office:
- Beratung und Betreuung von Studierenden, die an einem Aufenthalt im Ausland (Studium oder Praktikum) interessiert sind
- Stipendium zum Studium im Ausland
- Beratung und Betreuung von Austauschstudierenden in Trossingen
- Stipendien zum Studium an der HfM Trossingen (einschließlich Informationen zum BaföG)
Ihre Ansprechpartner in Raum 243:
- Prof. Ingo Dannhorn (Koordinator der Hochschule für ERASMUS- und USA-Austausche)
- Shirin Seiter (Vertretung: Organisation internationale Austausche und Studierendenförderung); Sprechzeiten: Mi-Fr 8:30-10:30 Uhr
Choir and Orchestra Office
The Choir and Orchestra Office creates the schedules for the University Choir and the University Orchestra, takes care of the music and scores, and provides assistance in organizing the courses orchestral studies and audition training for high and low strings.
Your Point of Contact:Daniela Hügner
Office Hours: Monday - Thursday 9:00am-12:00pm and 2:00pm-3:30pm | Room B 104 in the Blue Building
Das Chor- und Orchesterbüro erstellt die Dienstpläne für den Hochschulchor und das Hochschulorchester, sorgt für das Notenmaterial und gibt Hilfestellung bei der Organsiation der Lehrveranstaltungen Orchesterstudien und Probespieltraining für hohe und tiefe Streicher.
Ihre Ansprechpartnerin: Daniela Hügner
Sprechzeiten: Montag - Donnerstag 9.00-12.00 Uhr und 14.00-15.30 Uhr | Raum B 104 im Blauen Bau
- Studentische Hilfskräfte (Hiwis): von der Antragstellung bis zur Vertragsausstellung. Nach Vertragsausstellung liegt die weitere Zuständigkeit bei Frau Vogelsang. Wichtig: Das Hinweisblatt zur Abrechnung erhält jede/r Student/in mit dem Vertrag ausgehändigt. Bitte nehmen Sie als Antragssteller (gilt für Dozenten, Rektorat und Verwaltung sowie die Drittmittelprojekte) davon ebenfalls Kenntnis, damit Sie Ihre Studierenden darauf hinweisen können.
- Ausstellung Workshopverträge (zum Antragsverfahren für Gastveranstaltungen/Workshops siehe Homepage: https://www.hfm-trossingen.de/infothek/veranstaltungen).
- Krankmeldungen. Vorgehen bei Krankmeldung
- Lehraufträge (Vergabe von Lehraufträgen, Abschlagszahlungen, Honorarabrechnungen).
- Unterrichtspläne (Erarbeitung von Deputatsübersichten u.a. für den Rechenschaftsbericht an das Wissenschaftsministerium). Die Abgabe der Unterrichtspläne gehört zu den Dienstpflichten. Bitte Abgabefristen einhalten (immer spätestens zum 31.10. im Wintersemester und 30.04. im Sommersemester)! Formular siehe Homepage: https://www.hfm-trossingen.de/infothek/downloads
- Sachbearbeitung in allen Personalangelegenheiten der tariflich Beschäftigten von der Einstellung bis zum Ausscheiden aus dem Dienst.
- Abwicklung beamtenrechtlicher Maßnahmen (Verbeamtung, Abordnung, Versetzung, Dienstunfähigkeit, Pensionierung etc.).
- Dienstbefreiungen: Teilzeitbeschäftigung, Altersteilzeit (nur bei Schwerbehinderung), Elternzeit, Pflegezeiten etc.
- Dienst-/Arbeitsunfälle sowieUnfälle von Studierenden im Rahmen des Studiums inkl. Wegeunfälle. Es muss eine Unfallmeldung an die zuständige Unfallkasse erfolgen, daher bitte umgehend Unfälle bei Frau Marino per E-Mail oder telefonisch melden.
- A1-Bescheinigungen sind erforderlich für Auslandstätigkeiten im Auftrag der Hochschule oder bei zwei Arbeitgebern, wovon einer im Ausland ist oder bei Ausübung einer selbstständigen Tätigkeit im Ausland. Zu den A1-Bescheinigungen kann nicht beraten werden. Zuständig für die Ausstellung der Bescheinigungen ist das Landesamt bzw. die DVKA oder die Krankenkasse. In welchem Fall wer zuständig ist, findet sich im Dokument „Fragen und Antworten A1-Bescheinigung“.
- Bewerbungs-/Berufungsverfahren (Sachbearbeitung ab Veröffentlichung der Stellenanzeige bis zur finalen Entscheidung der Einstellungs-/Berufungskommission).
- Nebentätigkeiten (Nebentätigkeitsantrag/-anzeige: https://www.hfm-trossingen.de/infothek/downloads).
- Ausstellung genehmigter Künstlerverpflichtungen für Projekte der Hochschule.
- Zuwendungen (Geschenke).
The Pay Office is responsible for
- Payments, fees
- Billing
- Issuance of rental instruments etc.
Your Points of Contact in Room 246: Christina Käfer and Svetlana Vogelsang
Mentors are an integral part of the study and examination regulations and support the student by providing specific information on the structure, course and content of the degree programme, in deciding on the profile or profiles and in selecting elective modules. In particular, the mentor agrees with the student on the number of credits already earned and those still missing according to the curriculum, advises the student on developing strengths and compensating for weaknesses, and motivates the student to be independent and proactive. He supports an individual study biography within the framework specifications. Further counselling sessions - also with other teaching staff - take place at the student's instigation or request. The student must take advantage of the counselling. Students have the option of choosing a second mentor. Counselling by the mentor takes place at least once per semester and the minutes of the counselling session must be submitted with the re-registration (see form for counselling sessions - mentoring session).
The teaching degree programmes are an exception. In both the Bachelor's and Master's degree programmes in grammar school teaching, advice and support throughout the course of study is provided by the head of the teacher training programme.
In cooperation with the university lecturers of the subject groups, members of the Study Commission offer subject consultations on various degree programmes, specialisations and modules. This involves fundamental questions about the subject, studyability, interpretation of requirements in module handbooks, etc.
At the beginning of the degree programme, information events are held especially for first-year students. The focus is on the organisation and course of studies as well as the options available: Information in the news section of the website.
Advice and support in the preparation of academic papers (term papers, Bachelor's theses, Master's theses) and other written work (methodological papers, booklets): Tutorial with Adrian Brenneisen a.brenneisen(at)stud.hfm-trossingen.de
Handout Master booklets
Instructions for creating written work and portfolios
Responsibilities:
- Commitment to equal opportunities for all university members
- Matters that concern fair behavior in cooperation
- Questions in connection with sexual harassment
- Communication and mediation in conflict situations
Your Point of Contact:Prof. Stefan Bleicher